Min bröstförminskningsblogg

Bröstförminskning med hjälp av Landstinget, Akademikliniken Malmö 20 juni 2012

Hur tejpar man?

Publicerad 2012-10-01 10:28:00 i Frågor och svar

Ett av mina största orosmoment innan operationen var tejpningen, som ändå är en stor grej, eftersom det ska göras i minst ett halvår. Hur gör man? Tänk om det blir fel? Hur ofta bytar man? Ska man duscha med tejpen på? Varför tejpar man ens? Vilken sorts tejp? Om man inte tål den då? Ja, ni fattar. Jag är antagligen långt ifrån ensam med alla dessa frågor, så därför tänkte jag skriva ett litet inlägg om det!
 
Vi börjar med frågan om varför man ska tejpa. Svaret är enkelt, det är för att ärren ska hållas ihop, och därmed bli smala och fina. Använder man inte tejp så är där inget som håller ihop dem, och då blir de tjockare och större. De ska tejpes så länge de är röda, och de brukar de vara i ungefär ett halvår.
 
Jag tror alla rekommenderar samma tejp, nämligen Micropore 3M. Den finns på apoteket för runt 30 kronor, det finns både vit och hudfärgad. Det finns delade meningar om ifall apotekets är samma som de har på kliniken där man opereras, flera verkar inte tåla apotekets, men däremot den de fått på kliniken. Jag har ingen aning om hur det ligger till, men jag använder den hudfärgade som jag fått från kliniken. En rulle räcker i ca 3 månader.
 
Hur ofta man byter tejpen är lite olika. Jag själv bytte en gång i veckan, men det var inte bra för min hud. Den ska bytas när den börjar ramla av av sig själv, så man inte behöver dra av den med våld. Så ungefär var 10-14 dag kan vara lagom. Tejpen ska alltså inte tas av inför dusch, utan den sitter på dygnet runt. Var noga med att den torkar ordentligt innan kläder tas på, det är inte bra om det är fuktigt.
 
Om man inte tål tejpen så finns det andra lösningar. Tål man inte tejpen så kan man få utslag under den, alltså där den suttit, det kan klia, bli sårigt och sånt. Det finns en silikongel på apoteket för 300-400 kronor, men den har ju inte samma egenskaper som tejpen. Gelen kan inte hålla ihop ärren, utan ligger bara som en hinna över huden och ärren. Jag tror inte den får användas på sår, utan kan alltså bara användas när ärren läkt ihop och blivit just ärr. Tyvärr har jag ingen större kunskap om detta.
 
Hur gör man då, rent praktiskt, när man tejpar? Här kommer en förklaring med bilder, ritade i Paint.
- Dra fram tejpen en bit och klipp så det blir runt, då slits inte kanterna lika lätt!
 
 
1. Fäst tejpen i början av ärret på sidan, fast en bit längre ut än där ärret börjar. Gör man så så kan man klippa bort bitar som slitits ett bra tag innan det faktiskt är dags att byta tejpen.
2. Dra längs med hela ärret fram till där ärret slutar, mellan brösten. Gör samma sak här, dra tejpen lite längre än vad ärret är, så man kan klippa när det slits. Det är dock betydligt svårare att göra det här än på sidan. Klipp änden rund här också.
3. Sätt tejpänden i T-korset och dra upp över ärret som går rakt upp mot bröstvårtan. Klipp av när det precis täcker ärret. Försök att inte komma för nära bröstvårtan. Jag vet inte hur det är med andra, men mina blir irriterade och går in mer än när de får mer utrymme.
4. Sätt en ny bit på ena sidan av vårtgården, så den möter den biten som du nyss satte.
5. Samma sak som ovan, fast på andra sidan.
6. Avsluta med en bit rakt över ärret på ovansidan av vårtgården, så den möter tejpbitarna på sidorna. Här är det betydligt svårare att klippa runda kanter, så det skippar jag, men upplever att det inte slits så mycket här. Däremot kan man klippa ganska mycket om det börjar slitas upp, för tejpen är så stor och ärren här så små.
 

Kommentarer

Postat av: elin

Publicerad 2012-10-29 17:26:28

Hej! Tack för en (äntligen) väldigt detaljerad och bra blogg om bröstreducering!!

På torsdag nästa vecka skall jag äntligen operera mig! Har i alla fall en fråga till dig angående duschningen, hur skall man egentligen duscha efter operationen? Har läst runt lite och läst att det inte får blir fuktigt, hur skall man då kunna duscha? Haha!

Svar: Hej!Tusen tack, nu blev jag glad!!

Först och främst: Stort grattis!!
Jag tror klinikerna har lite olika rekommendationer, om det mesta. Jag duschade redan dagen efter operationen, och då duschade jag precis som vanligt, men fick ha hjälp att tvätta håret i början. Jag hade tejp direkt på ärren och kompresser över det, kompresserna tog jag av och sen duschade jag helt enkelt! Men det är viktigt att tejpen torkar helt innan du klär på dig sen. Det felet gjorde jag, och fick massa sår under tejpen. Fråga kirurgen innan du opereras hur du ska göra, om det är okej att duscha som vanligt eller vad som gäller! Får det inte bli fuktigt så kan du nog duscha nederdelen av kroppen som vanligt, men armhålorna typ över en vask eller något!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Anette

Publicerad 2013-04-26 18:05:15

Hej.Vad fint skrivet av dej. Det är 3och en halv månad sen min op. Jag har fortfarande ömhet och svidningar i bröstet. Jag har börjat med gymnastik och snabba prom har jag gått hela tiden. Hade du ont länge efteråt.

Svar: Hej! Tack så hemskt mycket! Ömhet, och framförallt svidningar, är antagligen nervtrådar som letar sig tillbaka till varandra, så det är bara bra!
Jag kan säga att jag inte hade kunnat gympa efter 3½ månader, jag var ganska öm länge. Brösten kändes lite som två klumpar som satt fast, små klumpar med tunga och ömma! Jag vet inte när jag slutade att ha ont egentligen, jag kan fortfarande få små hugg och smärta i dem, men det är en lång läkeprocess för kroppen och många trådar som ska hitta tillbaka till varandra!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Anette

Publicerad 2013-04-28 17:14:13

Hej igen och tack för svaret. Jag känner ocksä att brösten är som klumpar. De är väldigt påtagliga. Det känns som de skulle vara större än vad de är. Men jag har inte ont när jag rör mej. men när jag vilar så sticker det till och man vill inte att något trycker mot dem. Jag tejpar fortfarande. Ärren är röda. Hur ser dina ärr ut nu. Jag Har den bruna tejpen som är på bilden men köpte den vita på apoteket men tål den ej. Vet du var man får tag på den riktiga. Mvh Anette

Svar: Hej! Det var så lite så! Känner igen det där väldigt väl, det är nog en del av läkeprocessen! Mina ärr är bleka nu, ljust ljust rosa kan man väl säga, här kan du se mina senaste bilder: http://forstorabrost.blogg.se/2013/march/dag-276-arren.html

De ska ha den bruna på de flesta apotek. Jag har läst om flera stycken som säger att de inte tålt den på apoteket men de har tålt den som de fick där de opererats, trots att det ska vara samma tejp... Jag fick två rullar på Akademikliniken, du kanske kan få/köpa där du opererades?
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Ma

Publicerad 2013-12-16 13:00:04

Hej!
Vet ni när man ska börja tejpa ärren? jag har precis tagit bort stygnen men vet inte riktigt när man ska börja tejpa?

Svar: Hej!Jag var tejpad från dag 1. Kirurgen tejpade ärren när operationen var klar och sen bytte jag själv när det behövdes :-)
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Ida

Publicerad 2014-01-27 22:19:07

Tack du fantastiska människa för alla svar!
Gjorde min (efterlängtade) bröstförminskning för en vecka sedan och idag var det vidare till sjuksyster som skulle visa mig hur jag tejpar och ge mig svar på alla frågor. Kom ut lika frågandes som jag kom in. Har grubblat och letat hela dagen men så hittade jag din blogg! Enkel, bra och precis vad jag behövde! :)
Du har verkligen gett mig massor av tips och jag är så otroligt tacksam!
Nu kommer jag sova gott inatt! Tack ännu en gång! Ha det fint!

Svar: Åh, wow!! Tusen tack, vad glad jag blir!! Vet verkligen inte vad jag ska säga, haha!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Karin

Publicerad 2014-06-30 17:21:09

Efter duschen torkar jag tejpen med hårfön. Snabbt och enkelt.

Postat av: Linnea

Publicerad 2016-03-12 12:19:03

Jag vill bara skriva och säga TACK! Tack för din blogg, allt du delar med dig, det ger en så skön känsla av lugn att inte vara ensam om det här och alla frågor som dyker upp i samband med operationen. Jag opererades nu i tisdags och det hela var spännande, det har som tidigare kommentarer beskrivit stuckit lite i brösten, en svidande känsla ibland men tänker som du skrev att det är goda tecken på läkeprocessen. Ska börja tejpa ärren själv från och med måndag så det ska bli spännande också! Stort tack för dig och din blogg!

Postat av: Ewa

Publicerad 2018-10-02 23:56:26

Åh vilken bra beskrivning på hur man ska tejpa! Just nu är jag utan tejp, för att lufta. Det är bara 3 veckor sen jag opererades. Ska tejpa på fredag igen, då har jag varit utan nästan en vecka!

En fråga bara, när tog du bort tejpen? När den var helt torr? Jag känner mig rätt mkt svullen, särskilt nertill och en svidande känsla. Ska tillbaka till jobb imo och det känns sådär faktiskt, jobbar i vården och är rädd att det ska förvärra svullnaden! Min sköterska (i landstinget) sa att jag ska byta efter 4-5 dagar, men det känns lite ofta. Då drar man ju upp ruvorna hela tiden?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

De senaste inläggen

Kategorier

Månadsarkiv

Prenumerera och dela