Min bröstförminskningsblogg

Bröstförminskning med hjälp av Landstinget, Akademikliniken Malmö 20 juni 2012

ETT ÅR!!!

Publicerad 2013-06-20 08:30:00 i Efter

Idag är det ETT ÅR sen jag opererades!! Herre jösses vad fort tiden går!
Just nu för exekt ett år sen låg jag på operationsbordet och kirurgen hade nyligen börjat...
 
Jag har inte en enda gång ångrat mitt beslut att förminska brösten, jag såg fram emot det sen jag väl hade bestämt mig, även om jag blev lite nojig och orolig ett par gånger. Jag är evigt tacksam att jag fick operationen av landstinget och blev av med alla mina besvär. Jag är överlycklig att jag gick igenom det, det har definitivt förändrat mitt liv till det bättre.
Jag är mer nöjd än vad jag hade kunnat föreställa mig. De hade helt klart kunnat vara lite mindre, och det är konstigt att jag tycker det eftersom jag innan operationen var så rädd att de skulle bli för små, antagligen för att jag var så van vid stora att det skulle kännas konstigt och kanske lite rädd att jag skulle känna mig amputerad. Hur som helst så är jag ändå grymt nöjd, värken är borta, jag kan röra mig på ett helt annat sätt. Jag kan göra precis vad jag vill med min kropp nu, jag kan springa och hoppa utan smärta. Ärren är jättefina och har bleknat så mycket att de knappt syns. Jag kan köpa en vanlig bh i en vanlig affär, jag behöver inte längre beställa över internet från England. Jag kan använda i princip vilken bikini jag vill och vilka kläder som helst. Jag ser inte vulgär ut i urringat och jag måste inte köpa minst storlek 42 för att de ens ska få plats. Jag skäms inte längre för att visa mig ute och jag behöver inte flera lager kläder för att dölja något.
 
Höger bröstvårta drar sig gärna inåt och där är en liten knuta inne i vårtgården, jag ska fråga kirurgen om det på sista återbesöket. De är som sagt lite stora och jag hade inte klagat om de satt någon centimeter högre upp. MEN jag är så himla nöjd och glad, de är perfekta!

Kommentarer

Postat av: E

Publicerad 2013-06-20 16:38:42

Hej! Vad kul att du är nöjd. Jag har funderat på bröstförminskning i många år nu och vill verkligen göra det i sommar, men jag tänkte kolla med dig hur det är amning senare i liver, kommer du kunna amma? :)

Svar: Man kan aldrig säga säkert vid en bröstförminskning om man kommer kunna amma eller inte, tyvärr. Så jag har ingen aning om ifall det kommer gå, men å andra sidan är det inte säkert att man kan amma oavsett om man har opererade bröst eller inte! Jag valde att ta den risken :-)
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Stella

Publicerad 2013-06-24 21:28:54

Jag har fått ett intyg om att få en bröstförminskning operation men när jag tänker efter hur de var för dig, så är jag inte alls lika informerad som du va. För mig mätte hon bara och ritade på brösten, hon vägde dem inte, sen sa hon inte vad jag skulle göra för att förbereda mig inför operationen skulle jag ringa in till deras sjuksköterska på kirurgavdelningen? Ska det vara så? Jag blir väldigt fundersam på om jag vill ha den kirurgen som inte verkar bry sig överhuvud taget?

Svar: Jag fick inte direkt någon information av kirurgen, jag fick det av sköterskan, och sen läste jag på ordentligt. Mina bröst vägdes inte, de mättes med måttband och skålar, och sen ritade kirurgen på dem på operationsdagen, för att märka ut hur han skulle skära :-)
forstorabrost.blogg.se

Postat av: eriika

Publicerad 2013-07-01 15:37:14

TACK för att du delar med dej! det är inte så många bloggar där ute med info om sånt här även om operationen är rätt vanlig... jag ska själv göra förminskning(efter en lååång väntan, råkade bli gravid just innan mitt förra op-datum) om 2 veckor.. längar så sjukt mycket, fast är hemskt nervös. mest för smärtan :P

Svar: Tusen tack själv, blir så glad när jag får uppskattning för bloggen, jag skrev ju den för att hjälpa andra då jag själv inte hittade några bloggar innan jag opererades! Känner igen din blogg och tror faktiskt jag var inne på den när jag sökte inför min operation!! Världen är liten :-)
Stort grattis till att du ska få göra din snart! Min operation är det bästa jag gjort, den är värd all smärta i världen! Tror du kommer bli, precis som jag, förvånad över bristen på smärta! Jag hade inte ont, däremot så drog och värkte det i stygnen och så, men ONT hade jag aldrig! Har läst om många som sagt samma sak, så med lite tur blir det samma för dig! Lycka till!!!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Malin

Publicerad 2013-07-03 18:11:11

Hej, idag var jag på Akademikliniken i Malmö hos en sköterska, jag vill göra en bröstförminskning. Jag fick brev från Akademikliniken efter att jag varit på vårdcentralen och fått en remiss. Nästa vecka ska jag prata med en läkare. Hur visste du hur mycket du ville operera bort? Får man se bilder eller? Det är ju svårt att veta hur mycket ex. 40% är, det var väl minimum vad man fick operera bort? Just nu känns det som att jag vill ta bort mycket. Jag ska nu sätta mig och läsa din blogg ordentligt! Lite nervös är man allt men jag vill verligen detta!

Svar: Hej! Grattis, antar att du blev beviljad genom landstinget? Jag fick inte se några bilder och hade INGEN aning om hur mycket jag ville ta bort. Kirurgen drog lite i brösten och knölade ihop dem för att vida hur de skulle bli, storleksmässigt och så, och så mätte han ut och ritade en prick var han tänkt sätta bröstvårtan. Han frågade vilken storlek jag ville ha, men jag visste helt enkelt inte. Jag litade fullt ut på honom och att han visste vad han gjorde. Landstingets kriterier är att minst 40% tas bort, men det är riktiga kirurger som tänker på det estetiska också som ska operera en. Min kirurg sa att han skulle gå ifrån det om det behövdes, för han ville att det skulle bli ett resultat som passar min kropp, min längd och så! Nervös var jag med, väldigt nervös emellanåt, men precis som du så ville jag verkligen!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Malin

Publicerad 2013-07-03 18:22:14

Jag glömde fråga......Hur lång tid efter att du träffat läkaren första gången fick du datum för operation? Träffade läkaren fler gånger innan operationsdagen?

Svar: Jag fick ett datum direkt efter att jag träffat honom första gången, han följde mig in till operationskoordinatiorn och så föreslog hon lite datum. Träffade inte honom fler gånger innan operationen!
forstorabrost.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

De senaste inläggen

Kategorier

Månadsarkiv

Prenumerera och dela