Min bröstförminskningsblogg

Bröstförminskning med hjälp av Landstinget, Akademikliniken Malmö 20 juni 2012

Dag 316: Det kommer inget...

Publicerad 2013-05-04 22:51:23 i Efter

Den lilla "finnen" vill inte spricka... Den gick från röd och öm till sprickfärdig, och sen vände det bara och nu är där en prick och känner man så är där en hård liten, liten boll där innanför. Det är för långt in för att kunna klämma den, men snart får jag kanske försöka ändå. Får ibland helt sjuka hugg i bröstet, gör så fruktansvärt ont. Samma hugg hade jag sist när stygnknuten ville komma ut och sprack. Men nu gör det bara ont och inget händer. Det gör absolut inte ont konstant, men lite då och då.
 
Bortsett från det så går allt bra och brösten mår bra. De har blivit så himla fina och fortsätter bara att bli finare. Ja, lite stora fortfarande men jag tycker faktiskt att de har blivit lite mindre! Bröstvårtorna lever sitt eget liv och drar sig gärna inåt, något de aldrig gjorde innan operationen. På återbesöket sa de att det var för det fortfarande var svullet där inne, och det ser verkligen ut så också. Vårtgårdarna liksom buktar ut lite, men blir platta när vårtorna kommer ut. Det är inget som stör mig alls faktiskt, så jag bryr mig inte om det alltid kommer vara så. Jag har full känsel och de reagerar på kyla och beröring, så det gör inte så mycket att de har blivit blyga. På tal om känsel så har jag nästan full känsel tillbaka. Det är lite på undersidan, och speciellt på vänster bröst, där jag har väldigt nersatt känsel, men återigen är det inget som stör mig alls. Jag är så glad att jag gjorde denna operationen och jag är så glad över mina nya mindre bröst. Jag förstår inte hur jag stod ut i så många år med de stora. Visserligen hade jag precis fyllt 21 när jag opererades, så jag är inte direkt gammal, det handlar om kanske 6 års stora bröst, men det är ändå lång tid. Och tänk vilken stryk kroppen tar av att bära runt på det. Jag är så himla glad att det finns såna här operationer, att jag visste om att det fanns, att jag uppfyllde landstingets krav och att jag vågade!!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-05-06 11:44:27

Hej !! Har läst igenom hela din process grymt jobbat och grattis !! Jag ska ha samma operation den 8 maj 07:30 incheckning på akademi kliniken , är så nervös och rädd ! Och mår dåligt av att tänka på smärtan efter , och att vara rörelseförhindrad , kan man jobba redan en vecka efter ? Är 21 år gammal och jobbar i en skola . Med vänlig hälsning, Sarah

Svar: Hej! Tack så mycket, och grattis själv!! Förstår att du är nervös, det är fullt normalt :-) Jag blev förvånad av bristen på smärta, och jag har hört många som gått igenom samma operation och sagt samma sak. Jag hade inte direkt ONT, däremot värkte och drog det i snitten. Sen när det hade börjat läka ordentligt fick jag ont inuti brösten när nervtrådarna letade sig tillbaka till varandra, då högg det till, stacks, brände och vibrerade det i brösten. Det kan fortfarande komma då och då, men det är ju en "bra" smärta så att säga!

Det är helt individuellt hur man mår. Jag blev helkass av narkos och mediciner och var sängliggande i två veckor. Har du opererats förr och vet hur du reagerar på narkos? Jag har opererats två gånger tidigare och blivit dålig av narkosen varje gång. Sen finns det ju de som är uppe redan efter en dag. Det är väldigt olika. Man blir inte så rörelsehindrad heller egentligen, det man ska tänka på är att inte sträcka armarna för högt över huvudet, inga stora rörelser liksom, men det är också allt. Kram!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Sarah

Publicerad 2013-05-07 00:03:51

Oh vad snällt att du tog dig tiden och svara, känns redan lite tröstande , har aldrig opererat mig förut eller legat på sjukhus, eller dylikt, sjukt nervös 1 dag kvar. Tack så jätte mycket , håller tummarna hårt! Kram !!

Svar: Ingen fara!! Det kommer gå jättebra och du kommer vara så glad efteråt! Jag håller tummarna för dig imorgon!! Hör gärna av dig och berätta hur det har gått sen! Du får såklart skriva om du har frågor och så med, jag svarar så gott jag kan och hjälper gärna! Kram!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Sarah

Publicerad 2013-05-09 00:38:40

Hej fina du ! Jag lever ! Det bränns just ny lite försöker sova går ej bra ! Har en fråga som jag tänker på det är meningen och ducha dagen efter , men jag har ju kompress på bröstvårtorna och sedan tejp på kompressen mitt över , duschar jag så blir ju kompressen våta , vad gör jag då ? Kompressen är ju bommulsmjukt ? Kan inte sluts tänka på det ....

Svar: Åh, förlåt att jag inte svarat! Stort grattis!! Du får duscha när du vill, kompressen kan du ta av, men resten av tejpen ska vara kvar!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Sarah

Publicerad 2013-05-09 20:23:18

Duschade nyss oh vad det var jobbigt höll på och svimma va rädd att brösten skulle trilla fick iallafall vatten på kropp, hur ofta duschade du i början ? Förlåt för en massa frågor !!

Svar: Jag minns inte hur ofta jag duschade, men ungefär varje dag tror jag, inte så noga men mest sköljde av lite med vatten så det höll sig rent runt tejpen! Vill du att jag ska mejla dig så vi kan prata på det viset istället? Kanske lite lättare?Det är absolut ingen fara med frågor, bara fråga på!!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-05-09 22:44:52

Ja mail hade vart bra , det hör med dusch var obehagligt vill inte göra om det höll på och svimma ...

Svar: Har skickat ett mejl :-)
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Viktoria

Publicerad 2013-06-04 23:08:52

Intressant att läsa om dina bröstvårtor, jag känner precis likadant med mina. De har blivit lite "indragna" sen min op (knappt två år sedan nu) och så var det aldrig innan. Jag har också full känsel i mina. Märkligt. Undrar om det är vanligt?

Svar: Känns skönt att det är fler som upplever samma, på något vis! Min högra bröstvårta är oftast inne, den drar in sig så mycket att det liksom blir en grop, men den reagerar på beröring eller kyla och då kommer den ut igen, haha. Jättekonstigt. Kanske är det vanligare än vad vi tror? Kanske något som försvinner med tiden också, kirurgen har ju ändå varit där inne och grejat och haft sig... :-P
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Hind

Publicerad 2013-10-27 23:08:53

Hej
jag ska operera mig på torsdag och jag är sjukt nervös!! jag har redan läst det mesta i din blogg men skulle va jättesnällt om du kunde mejla mig så jag kan fråga lite saker.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

De senaste inläggen

Kategorier

Månadsarkiv

Prenumerera och dela