Min bröstförminskningsblogg

Bröstförminskning med hjälp av Landstinget, Akademikliniken Malmö 20 juni 2012

Sista återbesöket

Publicerad 2013-08-30 16:37:51 i Återbesök

Så var det allra sista återbesöket på Akademikliniken i Malmö gjort!
Jag skulle vara där 08:30, efter 50 minuters väntan gick min mamma ner i receptionen och frågade vad som hände, och då hade de visst skrivit fel till mig, jag skulle vara där 09:30, haha...
Jag fick träffa kirurgen igen, för första gången sen operationen, och jag upplevde honom faktiskt som mycket lugnare och trevligare denna gången, det kändes som han hade mer tid idag. Vi gick igenom lite vad som hade hänt och hur läkningen hade gått, och sen var det dags att kolla på resultatet. Jag tror nästan att han var mer nöjd än jag, haha. Han blev alldeles till sig och tyckte att resultatet inte hade kunnat bli bättre, och jag är beredd att hålla med!
Knutan som jag känner i ena bröstet frågade jag om, han kände och konstaterade att det är stygn som samlats, och att det är möjligt att de kommer ut en dag. Han sa även att brösten med stor sannolikhet kommer få en ännu mer droppformad form. Så trots att det gått ett år och två månader, så kan de fortfarande ändras ännu mer.
 
~ Sen tog han fram mätskålarna för att kolla volymen idag. På första konsultationen mätte sköterskan brösten till 900 och 950 ml, på operationsdagen mätte kirurgen de till 800 ml (och det där är jättekonstigt, för på bilderna från första gången jag träffade kirurgen och från operationsdagen är både brösten och min kropp mycket mindre på operationsdagen, men jag hade inte gått ner ett gram där emellan, tvärtom varit på semester och ätit mer än vanligt), nu mätte han brösten till.......*trumvirvel*......400 och ca 425 ml!!! han har alltså tagit bort halva brösten!
Han sa att inuti fanns det mer fett än körtlar, och därför har det inte hänt så jättemycket på vikten av dem.
 
~ Sen mätte han, på alla håll och kanter! Halsgrop till bröstvårta var innan operationen 27 cm på varje sida, idag var det ca 20-21 cm. Det roligaste var när han skulle mäta undersidan, alltså hänget underifrån, han satte dit måttgrejen, log och kollade på mig och sa "Noll!".
 
Allt skrevs in i datorn och jag fick titta på fotona som togs på första konsultationen med honom och de som togs på operationsdagen. Trots att jag sett de bilderna innan, och flera som jag har själv, så blev jag lika förfärad som varje gång. Man glömmer så himla fort. Tänk att jag gick runt sådär så länge.
Sen tog han nya bilder, från alla håll och kanter. Man ser tydligt att min hållning faktiskt har blivit bättre. På de första bilderna står jag som en trött säck potatis, på de nya är jag mer rakryggad, och då försökte jag ändå sträcka på mig även på de första fotona. Så trots att jag fortfarande har dålig hållning, så har den blivit mycket bättre, och det var ju trevligt att se!
 
Besöket avslutades med att jag fick fylla i lite papper. Ett papper var om ifall jag godkänner att bilderna används, jag skrev i ja. Självklart går det bra för mig, jag kommer ju vara anonym. Han sa det också, Ulf, lite på skämt att de kommer ju inte skriva ut "Hej jag heter blablabla och jag har oeprerat brösten, mitt telefonnummer är...". Kan bilderna användas för att hjälpa någon så gärna för mig. Sen om de någonsin faktiskt kommer användas, det vet jag ju inte. Det var också en fråga om ifall jag var ok med att pressen kontaktade mig, och visst, det går bra det med, om det skulle vara så.
Det andra formuläret var ett om hur nöjd jag var. Där var frågor om vilka besvär jag hade innan operationen, om de hade förbättrats, hur nöjd jag var med utseendet av brösten nu efter operationen, lite sånt. Huggen i vänster bröst glömde jag såklart att fråga om, men kom på det när frågan om ifall jag haft några andra besvär efter operationen kom i formuläret, så då skrev jag ner det där. Jag tror själv att det är nerver som letar efter varandra. Och jag antar att de läser igenom formulären, så skulle det vara något galet så hör de säkert av sig.
 
Nu finns det väl inte så mycket mer att säga. Är jag glad att jag gjorde operationen? Ja. Skulle jag göra om den om det behövs? Helt klart. Jag har aldrig ångrat mig och det var helt rätt beslut atåt göra det.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-10-31 21:19:54

Hur långt efter operationen är det okej att använda bygelbh?

Svar: 6 månader!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Bröstförminskning

Publicerad 2014-09-29 10:02:24

Hej! Väldigt intressant blogg du har!
Ska själv göra samma operation om 3 veckor, på samma klinik och samma kirug som även du hade.

Jag undrar om du kan svara på några frågor till mig. Läkaren Ulf sa till mig att jag kommer ha kvar ca 600-700ml bröst. Är liten i kroppsbyggnad och har ca 34-36 i jeans storlek. Är 162 och väger 60kg.
Det känns som de fortfarande kommer vara stora, i och med du har 500ml och du tycker de är stora ändå?
Känns dem fortfarande stora för dig nu?

Kan också skriva att jag nu har 1100ml i varje bröst och självklart fått min operation beviljad genom landstiget. Tacksam för svar!

Svar: Hej! Tusen tack, och grattis till att du ska få göra den!Just nu känns mina bröst kanske fortfarande en aning stora, en storlek mindre hade inte skadat men de passar min kropp alldeles perfekt och jag är toknöjd! Kan fortfarande stå och spegla mig och stirra hur länge som helst, haha!

Det är ju också så att de inte kan ta bort hur mycket som helst, kanske vågar han inte ta mer? Är du det minsta osäker tycker jag att du ska ringa och fråga om det! Även om det är en operation som du får betald så ska du bli nöjd och du ska absolut bli av med dina besvär! :-)
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Bröstförminskning

Publicerad 2014-10-01 20:38:03

Hej och tack för svar!
Det känns som att 500 ml kommer vara lagom på mig även om det är mer än hälften som ska bort.

Det känns så skönt och veta att man inte är sen enda som gör en sån här operation i så tidig ålder.
Känns som det bara är jag som är smal med jätte stora naturliga bröst, sen hittar man andra på nätet som delar med sig av samma historia :)
Fortsätt va nöjd med dina, förhoppningsvis kommer jag också vara det om några veckor :D

Svar: Hur har det gått för dig? .-)
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Bröstförstoring

Publicerad 2014-10-31 18:55:51

Hej, det har gått jätte bra tills nu tack och lov! Va på kontroll idag och allt ser bra ut och läker fint.
Ulf sa han inte vågade ta bort så mycket som jag ville då det kan leda till stora komplikationer. De tog bort ca 480g i varje bröst. Nästan ETT helt kilo, Gud vilken lättnad.

Har även haft ett jävla humör och varit jätte ledsen över att jag fortfarnde tycker de är för stora, men sen får jag se det på de positiva. De är mindre och fastare!

Är du nöjd med dina bröst nu eller du önskar fortfarande de hade varit mindre?

TACK för en fantastisk blogg, kram!

Svar: Vad skönt att höra! Ååhhh, kära du, var inte ledsen! Det tog närmare TVÅ ÅR innan jag kunde se mitt riktiga slutresultat, och under den här tiden krympte de ganska rejält! Det är en stor operation och det tar lång tid innan svullnaden lägger sig! Det är så mycket inuti som också blir svullet!

Jag är suuuupernöjd med mina bröst, jag önskar fortfarande att de var lite mindre, men de är så himla fina och trots allt faktiskt precis perfekta i storleken!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Brösförminskning

Publicerad 2014-11-02 19:55:08

Hej igen och tack så jätte mycket för svar och information!

Jag undrar, hur gjorde du när tråden kom ut? Jag känner att den har gjort det men kan inte se den då den är under tejpen så klart. "Klippte " du av som sjuksköterskan gjorde?

Jag var på kontroll i fredas men sjuksköterskan informerade mig inte om det och jag tänkte inte heller på och fråga. Så jag antar man ska klippa av så som hon gjorde?

Ska man göra de nu eller vänta tills man byter tejp?

Stor kram till dig och tack för en fantastiskt blogg! <3

Svar: Sköterskan klipper de knutar som är knutna utvändigt. De som kommer ut är såna som kroppen inte vill absorbera själv utan stöter ut, låt de bara vara och låt kroppen sköta sitt! Jag vet inte riktigt men jag tror inte man ska på och klippa, det är ju ganska riskfyllt i och med bakterier och så, så försök låta det vara :-) Hur känns det nu, har svullnaden lagt sig lite? Jag kollade på fotona jag har för ett tag sen, oj vad jag skrattade! Bilderna från föra operationen är ju rent groteska, haha! Och de som är tagna dagarna/veckorna efter....Alltså, det är två hårda bollar som sitter där, haha!


Tusen tack, vad glad jag blir! Stor kram!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Bröstförminskning

Publicerad 2014-11-04 19:46:59

Hallå :D

De känna fortfarnde svullna och hårda. Har tack och lov inte haft några komplikationer förutom att jag har fått något rött utslag på ena bröstvårtan. Ser ut som en röd stor finne ock de sticker ut under tejpet. Kan de vara någon infektion eller något? Det verken kliar eller gör ont så jag har inte ringt till akademkliniken för och fråga :/

Hur är dina bröst nu? Är de fortfarnde fasta eller har de börjat hänga?
Läste när du var på din årskoroll att Ulf mätte, och då hade du inget häng.

Känner mig så dum som kommer med massa frågor hela tiden haha :(

Tusen tack!!!! Kram

Svar: Det låter som att det skulle kunna vara en knut! Gör det inte ont eller ser konstigt ut så tror jag inte du behöver vara orolig! Jag fick en röd "finne" som var riktigt bucklig, till slut kom det ut en bit tråd och det blev ett "hål" in där, så håll bara lite koll på det, även om det kommer ut en tråd så bara ha lite koll så kommer det gå bra! Fick en sån till sen och trodde att det skulle komma en bit till, men kroppen ångrade väl sig och svalde den för den försvann igen, haha!
De är fortfarande fasta och fina, inget häng här inte! :-D

Nej men gud, fråga på bara! Det är ingen fara, bara kul om jag kan hjälpa till!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Bröstförminskning

Publicerad 2014-11-04 19:54:13

Vad bra nu känna de mycket säkrare hehe!! :D

Å Gud vad härligt, längtar som f*n till sommaren då man kan köpa en vanlig bikini och ha bröst som sitter på plats! Hehe.

Massa tack till dig, jag kommer säkert höra av mig om någon dag/vecka :D

Kraaaammm!!

Postat av: S

Publicerad 2014-11-25 01:04:28

Hej! Trillde in på din blogg efter att för ca hundrade gången googlat på bröstförminskning.
Jag har länge funderat på att kontakta läkare om mina bröst för jag har en rad problem så som huvudvärk, värk i nacke och rygg, skavsår under brösten med mera. Dock känns de psykiska besvären nästan värst för min del.
Jag är 19 år gammal och har strl 75F i bh och ja, dem hänger en del också. Vet inte egentligen varför jag skriver mer än att jag kanske behöver en push i rätt riktning för att våga. En fråga jag tänkt en del på är hur lång tid efter operationen du kände att du kunde börja leva som innan igen? Med skola jobb etc. En annan fråga är om du kunde påverka operationsdatumet eller det var att man fick "ta en tid" då läkarna kunde samt hur lång tid det tog mellan konsultation och operation? Oj nu blev det rätt långt här.. Hopas du orkar läsa igenom allt haha! :)

Kram

Svar: Hej!Jag känner mycket väl igen mig i dina problem! Jag tycker absolut att du ska söka hjälp! Bara för att du söker för det så är det ju inte hugget i sten, du kan när som helst säga nej om du känner att du inte vill, men det kan ju också vara skönt att kolla upp det?
Du får inte lyfta tungt och sträcka upp armarna över huvudet på ca 6 veckor, med risk för att ärren spricker och blir väldigt fula och kan bli infekterat och sådär. Jag började jobba på dagen 6 veckor efter min operation. Jag blev så dålig av narkosen och någon av medicinerna jag fick efteråt så det tog ca 2-3 veckor innan jag var pigg och kände mig vanlig igen! Dock så vill jag påpeka att jag aldrig hade ont, det var bara trötthet och illamående och sånt som hindrade mig :-)
Jag kunde absolut påverka operationsdag! Jag fick först en tid men eftersom jag skulle resa 2 veckor efter det så fick jag en annan som passade bättre. Det tog bara 3 månader från det att jag var på Akademikliniken första gången tills jag opererades, tror det tog ca 3 veckor mellan att jag var på vårdcentralen och sökte remiss till att jag kom till Akademikliniken, så det gick väldigt väldigt fort för mig!

Bara hojta till om du har fler frågor, hjälper dig gärna om jag kan!
Kram!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Moa

Publicerad 2015-01-03 11:46:25

Hej!

Jag är 20 år och har i dagsläget storlek 75 H. Jag ska opereras nu den 15 januari och är så nervös och spänd.

Jag har en del frågor om livet efter operation, för jag ska nämligen göra den på samma klinik som du gjorde din.

Har du lust att ha kontakt över mejl?

Det skulle uppskattas.
Tack för en informativ och givande blogg!

/Moa
([email protected])

Svar: Hej!
Ledsen för sent svar!! Jag mejlar dig direkt! :-)
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Linda

Publicerad 2015-01-05 01:07:26

Hej! Jag är 17, snart 18 år gammal, och har länge tänkt tanken på en bröstförminskning. När jag var 12 år gammal hade jag en d-kupa och de har bara växt mer och mer, idag har jag 65 G på de flesta bhar.

Att göra den här operationen är något jag verkligen vill göra då jag är så less på dom. Dom är ju för det första i vägen hela tiden, inga kläder sitter bra och dom är inte heller vackra att kolla på. Skulle ju helst vilja få en operation betald av landstinget men är väldigt tveksam till att det skulle gå igenom då jag enligt mitt bmi är överviktig, och jag har inte ont någonstans. Mig påverkar dom snarare psykiskt. Min fråga är om du tycker att det ändå är värt att kolla om jag kan få det betalt trots att jag är tveksam? Får man bestämma storleken själv eller väljer dom åt en? Kram

Svar: Hej!
Jag tycker absolut att du ska söka och i alla fall kolla upp möjligheterna! :-) Det kan vara så att du blir beviljad, och det kan vara så att du blir beviljad men måste gå ner de kilona så du hamnar innanför ramen för bmi innan en operation, men utan att kolla upp det blir du inte opererad i alla fall, så du har ju allt att vinna på det!
Jag tycker att det psykiska många gånger var jobbigare än det fysiska. Att alltid känna sig begränsad med kläder, behöva köpa bh och bikini i begränsade affärer och ofta dyrt dessutom.

Håller tummarna för dig! :-) Kram
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Hanna

Publicerad 2015-02-18 08:36:38

Hej!
Jag ska opereras om en vecka via landstinget men har en fråga till dig :) vad köpte du för sport bh att använda efter operationen? :) kram

Postat av: Diana

Publicerad 2015-04-01 00:21:52

Hej!
Har haft många problem både psykiskt och fysiskt med mina bröst och har under en tid funderat lite flyktigt på att genomgå en bröstförminskning. Nu har jag dock bestämt mig på riktigt att jag vill göra det och tänkte snart kolla med landstinget om jag får det beviljat. Jag bor i skåne så kommer då förmodligen göra på samma plats du gjorde. Det som övertygade mig var faktiskt din blogg, men efter att ha surfat runt lite till har jag blivit riktigt nojjig då jag läst saker som att ärren spruckit upp, läkningstiden är väldigt lång och smärtsam, stora fula ärr kvarstår, bättre att privatfinansiera än via landsting osv osv. Skulle därför uppskatta det enormt mycket om du kunde ta tid att mejla mig och svara på några frågor:
1. Jag är en väldigt aktiv person och tränar boxning vilket är väldigt fysiskt krävande och är därför livrädd att ärren spricker upp. När kunde du börja träna igen? Alltså inte småjogga utan träna på riktigt.
2. Är också väldigt rädd för att få fula ärr. Hur ser dina ärr ut nu och hur lång tid tog det innan de knappt kunde urskiljas längre (om det ens har hänt)?
3. Är de måna om att brösten ska se fina ut med och inte bara lösa de medicinska problemen osv. om man gör det via landsting? Ligger det något i att resultatet blir bättre privat?

Vet att jag kommer göra denna operation oavsett för kan inte leva såhär längre men är som sagt väldigt rädd för hur livet efter operationen kommer se ut. Själva operationen och tiden innan är jag inte alls orolig över.

Svara gärna via mejl!

Postat av: Lina Lund

Publicerad 2016-03-09 11:55:20

Hej!

Mitt namn är Lina Lund och jag jobbar på Sveriges Radio P5 STHLM. Vi tänkte prata om bröstförminskning i dagens program. När vi såg din blogg tycker vi att det vore väldigt intressant att prata med dig om detta!

Vi kommer att prata med en tjej som funderar på att göra bröstförminskning och har fått godkänt av landstinget för detta, då hon haft stora problem rent fysiskt i och med brösten. Vi skulle gärna vilja prata med dig om hur du tänkte och hur det har varit efter operationen. Du får självklart vara anonym. Intervjun är vid kl.15:30 idag onsdag.

Du kan maila mig, eller ringa på 0737-127 378.

Vänligen,
Lina Lund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

De senaste inläggen

Kategorier

Månadsarkiv

Prenumerera och dela