Min bröstförminskningsblogg

Bröstförminskning med hjälp av Landstinget, Akademikliniken Malmö 20 juni 2012

Dag 251:

Publicerad 2013-02-27 11:10:29 i Efter

Nu har det gått precis 8 månder och en vecka sen jag opererades, jag har nästan helt vant mig vid brösten och ibland känns det som att de alltid har varit i denna storleken och alltid sett ut såhär. Det är konstigt hur man funkar, hur fort man glömmer och vänjer sig. Ni vet ju redan att jag till och från varit väldigt ledsen och tyckt att de varit för stora fortfarande. Jag tycker fortfarande att i alla fall en kupa mindre inte hade skadat, men jag börjar bli mer och mer nöjd igen. Ibland står jag framför spegeln och ler som en tok, jag är så himla glad och de är så himla fina. Visst, vissa dagar är de faktiskt inte särskilt fina alls, men oftast. De är inte "klara" ännu heller, så jag tror att om några månader kommer de vara fina hela tiden.
Jag vill också passa på att klargöra att jag aldrig ångrat min operation eller varit otacksam på något vis, jag har bara känt mig ledsen för att de fortfarande var stora, eftersom jag opererades för att de skulle bli små. Men jag tror det är fullt normalt att ha såna berg- och dalbanekänslor efter en så stor operation, det är ju inte bara kroppen som påverkas, utan även psyket, i allra högsta grad.
Och på tal om att psyket påverkas, jag har aldrig mått så bra i min kropp som jag har gjort sen efter operationen, nu känner jag mig hemma i mig själv. I 9 år led jag av djupa depressioner, daglig ångest, social fobi och panikångest. Mycket av det berodde på saker jag varit med om, och min kropp var i obalans på grund av att min sköldkörtel slutade producera sina hormoner. Men jag tror också att väldigt mycket låg just i mina bröst. Att alltid skämmas, försöka gömma, se missformad ut, allt vad det innebär med stora bröst som man inte har valt själv.
 
I oktober skrev jag ett inlägg om att sova på magen, då var det inte bekvämt för fem öre, men jag var så glad att det gick. Den senaste veckan har jag bara velat sova på mage, och det har jag gjort, och det har varit sååå skönt, äntligen! Jag blir fortfarande lika förvånad när jag vaknar och ligger på mage.
 
 
Jag vill också att ni ska veta att även om jag inte skriver så ofta längre så går jag in här med jämna mellanrum, så har ni frågor så fråga på! :-)
Och anledningen till att jag inte skriver så ofta är att det inte finns så mycket att skriva om, just nu händer det inte så mycket.

Kommentarer

Postat av: charlotte

Publicerad 2013-02-27 15:20:14

Var glad att brösten är bröst och att de fortfarande kan anses som "stora". Så tänker jag och helt ärligt så tror jag nästan att det hade känts tomt om dom vart allt för små.

Det viktigaste är ju att vi blivit av med tyngden och att vi kan sträcka på ryggen och vara stolta :D

/"Ljusvitt"

Svar: Jo, man får ju tänka så. Allt har läkt bra och ärren är fina, inga infektioner eller andra komplikationer. Men det är lätt att hitta fel och man nöjer sig inte med "bra". Tyngden är absolut bättre, men jag kan inte säga att jag blivit av med den, tyvärr. Men de krymper fortfarande lite, så än är de inte klara! :)
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Fanny

Publicerad 2013-03-03 15:58:31

Hur lång tid tog det innan du kände att du kunde börja träna? Inte gå ut och gå men typ jogga och så?

Svar: Oj, jag vet inte riktigt. Jag tränade typ aldrig innan operationen så jag hade ingen träning att gå tillbaka till. Men jag skulle gissa att jag hade kunnat börja jogga efter 2 månader kanske. Jag minns att jag provade springa lite i skogen på hösten efter operationen, och jag opererades i juni, så 2 månader kan nog stämma!Nu har jag i alla fall, för första gången någonsin (!), börjat träna, och det känns himla bra!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Sabina

Publicerad 2013-03-07 20:18:51

Har skrivit ett kort inlägg till dig från ett annat datum, är dock osäker på om du kan se det. Så jag skriver här på nytt. Vill gärna mejla till dig privat. Har oxå opat mig via landstinget o vi har nog samma läkare på AK Malmö. Jag är inne på min 8:e dag efter op. Mejla din adress till mig så skriver jag till dig.

Svar: Jag såg det, men det är alltid bäst att vara säker :-) Har mejlat dig!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: Ida

Publicerad 2013-03-10 13:48:21

Hej!
Jag har kollat igenom din blogg litegrann eftersom jag själv väldigt gärna vill göra en bröstförminskning. Just nu så ska jag kallas till sjukhuset om ca en vecka för att träffa en doktor. Jag har redan varit på sjukhuset innan och mätt brösten och allt det där men jag undrar om du vet när man får reda på om man får tillstånd till en operation (via landstinget då pga att jag är minderårig)? Är det efter besöket med en doktor?
Mvh Ida (Du får gärna mejla svaret :))

Svar: Hej!
Jag fick svar direkt när de gjorde måtten, de skrev in allt i datorn, som var kopplad till landstingets krav, och då kom det upp direkt att jag var godkänd! Har du varit på vårdcentral eller på sjukhus för konsultation inför en operation?
Själv gick jag till vårdcentralen och träffade en doktor, som skrev en remiss till stället där jag blev opererad, väl där fick jag träffa en sköterska som mätte och skrev in i datorn, fick besked att jag var godkänd, och sen fick jag träffa kirurgen!
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "via landstinget då pga att jag är minderårig". Du kan få en operation av dem även om du inte är minderårig. En operation får man om man uppfyller kraven landstinget har :-)

Har skickat mejl till dig också!
forstorabrost.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

De senaste inläggen

Kategorier

Månadsarkiv

Prenumerera och dela