Min bröstförminskningsblogg

Bröstförminskning med hjälp av Landstinget, Akademikliniken Malmö 20 juni 2012

Dag 106: Tejplösning funnen!

Publicerad 2012-10-04 15:48:37 i Efter

I förrgår ringde sköterskan från Akademikliniken till mig och frågade hur det gick med tejpningen. Jag svarade att det gick sådär, att jag haft småsår och väldigt torr hud men hade ny tejp på efter att ha luftat i några dagar. Hon ville att jag skulle komma till Malmö så hon kunde titta, men jag har lite för långt dit, så istället bad hon mig att försiktigt ta av tejpen, vänta en timme, fota och mejla fotona till henne! Så det gjorde jag, och det ilade i ärren när jag drog av tejpen, precis som det gjorde i början, ajajaj.
Jag fotade och skickade bilderna till henne på kvällen, och nästa morgon ringde hon mig. Hon sa att min hud är väldigt torr och irriterad, huden hade liksom flåtts upp, eller hur man ska säga. Hon ville att jag skulle vara tejplös ett par dagar och sen tejpa igen, och köpa en fuktgivande lotion från hth på apoteket, och smörja brösten med den, inte ärren, utan huden runtom. I vanliga fall använder jag inga som helst kemikalier, men jag kände att det var lika bra att lyssna på hennes råd, och till min lycka innehöll den inte så mycket skit!
Hon sa också att de säljer Prosil, ett silikonstift, på Akademikliniken, som finns om man inte tål tejpen.

Jag funderade under dagen igår och läste om Prosil, det finns till och med kirurger som rekommenderar det framför tejpning! Det är i en hylsa som lypsyl, och stryks på två gånger om dagen när såren har blivit ärr, och de har samma sammandragande effekt som tejpen.
Jag mejlade henne på kvällen och sa att jag nog vill prova den, men har långt till Malmö. Jag frågade om jag kan vara utan tejp i tre veckor, och sen komma inom och köpa den när jag har ett annat ärende i närheten av Malmö. Imorse fick jag svar att det går bra! Äntligen har jag fått en lösning på mina tejpproblem!

 

För tillfället kliar huden något hemskt, jag försöker att inte klia, och måste jag så ser jag till att inte röra ärren i alla fall. Och så smörjer jag med hth runt om!

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2013-09-09 23:13:18

Måste börja med att tacka dig ! Du har inspererat mig till 1000:) jag gjorde min bröst förminskning för två veckor sedam. Känns jätte bra. Men min läkare sa att tejpning inte alls var bra och jag har kört utan hela tiden. Mitt läker hur fort som helst. Så tror inte tejpning ens är bra egentligen.. Alla får utslag och läker mycket sämre. Jag ska köra med prosil sen. Mycket bättre tror jag. Så vi får väll hoppas att min läkare har rätt... Kram! Och ännu rn gång tack!

Svar: Tack, vad glad jag blir!! Stort grattis till operationen, förstår att det känns underbart! ;-)Alla kirurger tycker såklart olika, och många har lärt sig olika. Tejpar gör man ju inte bara för att få snygga ärr, utan för att skydda såren medan det läker, från bakterier och smuts, och tejpen håller ihop ärren så de inte öppnar sig eller så också.
Jag älskade Prosil, så himla lätt och smidigt! Håller tummarna för dig och din läkning! Kram
forstorabrost.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

De senaste inläggen

Kategorier

Månadsarkiv

Prenumerera och dela