Min bröstförminskningsblogg

Bröstförminskning med hjälp av Landstinget, Akademikliniken Malmö 20 juni 2012

Dag 68

Publicerad 2012-08-27 14:59:00 i Efter

Mina ärr har äntligen börjat bli röda, innan har de mest varit typ grå... Har fortfarande ett par sårskorpor kvar, men det läker för fullt i alla fall.
Men något konstigt har hänt, mina bröst har blivit håriga!!! Mellan brösten och på insidan och lite uppe på dem är där fullt med hår, hyfsat långt också. Jag har ingen aning om varför jag plötsligt har blivit så hårig, men det känns sådär... Kan ju vara så enkelt att där aldrig är någon friktion längre som sliter bort håret, och i värsta fall är det någon hormonrubbning. Jag har ju redan en hormonrubbning i och med min underproduktion i sköldkörteln, och det kan jag säga att det räcker gott och väl... Äh, vi får väl se hur det utvecklar sig, jag klippte i alla fall lite med en nagelsax igår, haha.

Annars är väl allt som vanligt. Är lite öm runt bröstvårtorna i ärren där, och höger bröstvårta är fortfarande lite röd och har någon konstig grej på sig. Ska försöka komma ihåg att fråga om det på återbesöket, som är om 4 veckor. Ska se om jag kan komma ihåg och fråga varför bröstvårtorna så ofta går inåt nuförtiden också. Men det är inget som varken stör mig eller oroar mig, det händer ju mycket i brösten fortfarande och de är inte "klara" förrän efter ett halvår till ett år efter operationen, och det har trots allt bara gått två månader och en månad!

Kommentarer

Postat av: Charlotte

Publicerad 2012-08-27 16:12:09

Hur kommer det sig att brösten fortfarande ser blåslagna ut? Vet du hur länge dom kommer vara så?

Du kan ju skriva ner allt du undrar om på en lapp och ta med så glömmer du inte :)

Svar: Det är nog skuggan och ljuset på bilden som gör det! De är inte blå eller gula längre, men det är nog bara en vecka sen det försvann. Det är individuellt hur länge man är gul och blå. Jag får lätt blåmärke och läker sakta, så mina blåmärken syntes i 9 veckor... På de flesta försvinner de inom 5-6 veckor, har jag för mig det stod i mina papper!
Ja, jag får nog göra det faktiskt. När man väl är där har man väl glömt bort allt!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: cattis

Publicerad 2012-08-28 08:16:17

Är härligt å kuna läsa din blogg. Ja har op-tid i oktober är jäkligt nervös varför vet ja inte. Skulle egentligen opererats nu på fredag 31/8 men tacka nej pga ett bröllop vi ska på på lördag. Dock jäkligt tacksam att ja fick tid så fort efter.
Är det någe tips du kan ge mig inför op att tänka på och efter?

Svar: Tack, vad glad jag blir! Grattis till din operation, ska hålla alla mina tummar och tår att det går bra för dig!Vad du ska tänka på? Oj, bra fråga! Det mesta är ganska individuellt, och jag kan bara utgå från mig själv. Jag hade läst så mycket om att man hade problem att klä sig, att man skulle ha kläder som man kunde knäppa framifrån, men jag hade inte alls det problemet. Möjligtvis direkt efter operationen, men sköterskorna klädde på mig, jag behövde knappt göra något. Sen använde jag mina vanliga tshirtar, även om de flesta var stora som tält!!
Jag tvättade håret själv efter några dagar, men jag var tvungen att ha alla duschgrejer i höjd med brösten, för det var inte bekvämt att sträcka sig, och ännu värre att böja sig ner!
Jag hade det bra som bor hemma med mina föräldrar, så jag behövde aldrig oroa mig för matlagning, handling och städning. Och det var tur för mig, eftersom jag mådde skit i över två veckor. Så bor du ensam, handla ordentligt, mycket lätta grejer, typ nyponsoppa och yoghurt, laga middagar som du fryser in. Jag storstädade dagen innan operationen, och sen fick mamma byta lakan och dammsuga en gång i veckan i 6 veckor...
Jag var tvungen att ligga på rygg i två veckor, och det var jobbigt, men man vänjer sig ganska snabbt. I början la jag kuddar och täcken runt mig så jag halvsatt och hade armarna vilande på kuddar, det var väldigt bekvämt! Har fortfarande en kudde i sängen som jag har bakom ryggen när jag ligger på sidan, känns fortfarande lite konstigt!
Varje dag gick jag en liten runda ute på altanen, i alla fall i början när jag mådde så dåligt och knappt orkade röra mig. Det är skönt med frisk luft och det är bra att hålla igång cirkulationen. Öka promenaderna med lite i taget, och gå sakta i början. Det kan kännas obehagligt, men det är ju inte säkert det blir så för dig. Jag hade problem med att jag fick ett tryck över bröstet och ont och svårt att andas om jag gick eller stod upp för länge. Det mesta är nog normalt, men känner du dig orolig så kontakta kliniken direkt. Jag mejlade och ringde dem hur många gånger som helst!
Ta allt i DIN takt, prova dig fram med smärtstillande, promenader och allt möjligt. Rör dig, men inte hastiga eller stora rörelser. Försök äta så mycket du kan, näring är viktigt för läkningen. Ha lätta och mjuka kläder, och skor som du inte behöver böja dig ner och knyta och så. Känns något fel så kontakta sjukhuset, hellre en gång för mycket än en gång för lite!

Det är väl vad jag kan komma på just nu, hoppas det var till lite hjälp i alla fall!
forstorabrost.blogg.se

Postat av: cattis

Publicerad 2012-08-30 07:24:22

Tack för ditt svar. Nu har man lite mer å fixa å fundera på inför operationen. Har sambo så han kommer få göra mycket :) dock vet ja inte hur ja ska få vår 2åriga son att förstå att ja inte kan bära honom och busa så vilt första tiden.
Ja hoppas ja får lika fina å små ärr som dig.

Svar: Skönt att du har någon som kan hjälpa till! Försök att lyssna på din kropp så gott du kan, lev som vanligt med lite försiktigare i början. Nej, 2 åringar vill nog inte riktigt lyssna på det, men oftast är barn nog "smartare" än vad man tror!
Jag håller mina tummar för dig!
forstorabrost.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

De senaste inläggen

Kategorier

Månadsarkiv

Prenumerera och dela